Megcsináltam! Előrehozott érettségi tapasztalatok

Most, hogy vége a tanévnek, az érettségi időszaknak és mindennek ami a tanulással kapcsolatos (legalább is szeptemberig), végre beszámolhatok arról hogy pontosan milyen is az előrehozott érettségi. Gyorsan szögezzük le, hogy ez a személyes véleményem, tapasztalatom. A célom az, hogy adjak egy kis útmutatást azoknak, akik ezen gondolkodnak. Vágjunk is bele!
Az utóbbi években már csak nyelvből és informatikából lehet előrehozott érettségit tenni a tizedik vagy a tizenegyedik osztály végén. Tizenegyedikesként én is úgy döntöttem hogy megkönnyítem kicsit a jövő évemet egy előrehozott nyelvi érettségivel.
Általánosságban nagyon hasznosnak gondolom hiszen rengetegen vannak, akik két tárgyból szeretnének emelt szinten érettségizni és azoknak a nyelvi érettségitől való úgymond "megszabadulás" nagy terheket vehet le a válláról.
Egy teljesen átlagos októberi napon tette fel a nagy kérdést a Tanárnőm: Ki szeretne idén érettségizni? Gondolom mondanom sem kell micsoda "hatalmas" lelkesedéssel fogadta az osztályunk ezt a lehetőséget. Én nagyon gondolkodtam ezen már az év elejétől fogva de féltem, hogy esetleg nem sikerülne az osztályozó vizsga és nem szerettem volna ötösnél rosszabb jegyet tovább vinni.
Elsősorban azért mondtam igent, mert megvolt a lehetőségünk, hogy rossz eredmény esetén tekintsék a vizsgát semmisnek és folytathassuk tovább az órákat. Nem volt veszíteni valóm. Na persze rengeteget készültem a vizsgára.
Hatalmas izgulás és egy hét várakozás után meglett az eredményem. Ötös. Még ugyan az nap el is küldte az iskola az érettségire való jelentkezési lapomat. Eszméletlenül boldog és megkönnyebbült voltam ez után.
Hosszú hónapokkal később jött csak el a május, az érettségi hónapja. Talán másodika, harmadika környékén jöttem rá, hogy mostanában igencsak elhanyagoltam a nyelvtanulást, főleg amiatt, hogy én már nem írtam több dolgozatot. 
Jöhetett újra a rákapcsolás, a rengeteg tanulás és az izgalom. Gyorsan ráébredtem arra hogy a felkészüléshez teljesen felesleges tankönyveket bújnom (véletlenül sem azért, mert olyan profi lennék), hanem inkább a típusfeladatok ismeretére és gyors megoldására kell koncentrálnom. Az meg a másik, hogy a nyelvtanulás egy hosszú évekig tartó folyamat, ami szintentartást és gyakorlást igényel. Messze nem tudtam az összes igeidőt és hiába próbáltam volna pár nap, pár hét alatt megtanulni, mert sosem alkalmaztam gyakorlatban és nem állt rendelkezésemre annyi idő, hogy "megemésszem" a dolgokat. Elkezdtem megoldani a korábbi feladatokat, 2006-ig visszamenőleg. Ezek alatt arra is rájöttem, hogy a szavak ismerete sokkal fontosabb, mint maga az igeidő, persze ez is csak saját vélemény, amit arra alapozok, hogy többször is megesett, hogy elolvastam a mondatot, tudtam milyen igeidő, de volt egyetlen egy szó, amit nem tudtam és így nem értettem a teljes mondatot. Ez a gondolat leginkább az olvasott szöveg értésnél volt lényeges.A hallott szöveg értési résznél teljes nyugalommal ültem a helyemen. A szüleim sosem voltak hajlandóak elhinni, hogy a sorozat nézés hasznos nyelvtanulás szempontjából, pedig pontosan ez a helyzet. Rengetegszer nézek sorozatokat angolul, felirattal vagy anélkül és tényleg beválik. Lehet vele új szavakat, összetettebb kifejezéseket és kiejtést is tanulni. Elsősorban emiatt alakult ki nálam az, hogy erősen amerikai akcentussal beszélek, hiába tanítanak szinte minden iskolában britt angolt és kiejtést. Hogy őszinte legyek, nekem személy szerint nem is tetszik a kicsit magyaros britt akcentus, szerintem olyan mintha szétrágnánk a szavakat. (Persze ha egy britt ember beszéli a saját nyelvét annak megvan a szépsége és a sajátos csengése, de még akkor is inkább az amerikait preferálom.) A legnagyobb gondot a hallgatásban pedig pont ez okozta. Nagyon nehéz volt számomra megérteni a britt akcentussal beszélő hölgyet a CD-n, vesztettem is miatta néhány pontot. 

Utolsóként következett a levél írás, amihez kábé teljesen ugyan azokat a dolgokat tudom elmondani, mint a szóbelihez. Talán ezeknél is elég egy fontos dolgot megjegyezni: Ha gazdag és változatos a szókincs, bőven elég csak a három alap igeidőt használni. A legegyszerűbb igeidőket használtam a mindkét résznél és tökéletesen beváltak. A szóbelinél az egyszerűségen kívül még a beszéd folyamatossága mérvadó. Ezzel szerencsére nem volt sok gondom, mivel imádok csacsogni. Fontos, hogy magabiztosak legyünk és hitessük el a vizsgáztatóval, hogy amit mondunk az helyes még akkor is ha nem az. Beszéljünk folyamatosan és ne hagyjuk, hogy a vizsgáztató szóhoz jusson és vissza kérdezzen! Nos azt hiszem mindent elmondtam, amit szerettem volna, de azért fussunk végig még egyszer a tippeken amiket elmondtam:
1. Merjük megpróbálni
2. Időben kezdjünk el készülni
3. Koncentráljunk a típusfeladatokra
4. Gazdagítsuk a szókincsünket amennyire lehet
5. Sorozat nézés eredeti nyelven
6. Hallgassunk bele a britt, az amerikai, sőt az ausztrál akcentusokba is
7. Használjunk egyszerű igeidőket, vagy olyat, amit biztosan helyesen tudunk alkalmazni
8. Ne hagyjuk szóhoz jutni a vizsgáztatót
9. Alapkérdésekre gondoljuk ki előre a válaszainkat
10. Bízzunk magunkban és a sikerben


Ennyi lett volna ez a jó hosszú bejegyzés, remélem tudtam kicsit segíteni. Utólag rájöttem, hogy ez inkább nem is teljesen az előrehozott érettségiről szól, hanem talán magáról a nyelvi érettségiről is, szóval remélem nem bánjátok, hogy kicsit eltértem a témától. Hamarosan újra jelentkezem, addig is élvezzétek a nyarat! Sziasztok!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések